“Ah kne-may යනු ජපන් භාෂාවෙන් “anime” යන වචනයේ උච්චාරණයයි. එය ජපන් විනෝදාස්වාදයේ විලාසිතාවකි. මෑත වසරවලදී එය තරුණ පරම්පරාව අතර ලොව පුරා වැඩි වැඩියෙන් ජනප්රිය වී ඇත. ජපන් භාෂාවෙන්, ඇනිමේෂන් යන පදය සියලුම සජීවිකරණ වැඩ හැඳින්වීමට භාවිතා කරයි.

සංස්කෘතික අදහස් යමෙකුට හෝ තමන්ටම බලපෑම් කළ හැකි අතර Anime ජපන් සහ තවත් බොහෝ සංස්කෘතීන් කෙරෙහි බලපා ඇත. Anime සහ manga යනු ජපානයේ කතන්දර කීමේ මාද්යයන් දෙකකි. Ah-knee-may යනු ජපන් උච්චාරණය වන අතර එහි තේරුම ඉංග්රීසියෙන් කාටූන් සජීවිකරණයයි. අදහසක් වෙනස් කිරීමක් ලෙස හඳුන්වන අතර Anime යනු Manga වල වැඩි දියුණු කළ අනුවාදයකි.
Manga සහ anime වල මූලාරම්භය Tokugawa යුගය (1600-1868) දක්වා දිවෙන අතර එය පසුව Video Games ලෙසට නිර්මාණය විය. විද්වතුන් සහ විචාරකයින් සමාජ නීති, ස්ත්රී පුරුෂ භාවය, මාතෘත්වය, ජනප්රිය සංස්කෘතිය, ගෘහ නිර්මාණ ශිල්පය, ආගම සහ ඉතිහාසය වැනි ජපන් සමාජයේ විවිධ අංග සමඟ Anime සහ Manga අතර සබඳතා ගොඩනඟා ඇත.

ජපන් සංස්කෘතිය තුළ දරුවන්ට ප්රීතිය ගෙන සජීවිකරණ නිර්මාණ සදහා අවකාශ සපයා ඇත. විද්යා ප්රබන්ධ, වීර වීර කාව්ය සහ සම්මානලාභී කථා තේමා කරගෙන Anime නිපදවා ඇත. විකට රූප සදහා සජීවීකරණ බලපෑමක් සහ ආභාසයක් ලබා දී ඇත.ජපානයේ ප්රසිද්ධ සහ දක්ෂ anime නිෂ්පාදකවරුන් සිටිති.Anim නිර්මාතෘවරුන්ගේ දක්ෂතා නව නිර්නමාණාත්වකව වෙනස්කම් කරමින් අත් හදා බලති.ඔවුන්ගේ දක්ෂතා භාවිතා කරති .Anime යෙදවුමේ බලපෑමේ විශේෂත්වය වන්නේ එය සමාජ විවරණයක් ලෙසත් අධ්යාපනය සඳහා මෙවලමක් ලෙසත් භාවිතා කිරීමයි.

වර්තමානය තුළ ජපානය සංස්කෘතික සුපිරි බලවතෙකු ලෙස ලෙසට ඉදිරියට පැමිණ ඇත. හොද සංස්කෘතික ප්රාග්ධනයක්( Cultural Capital) අත්පත් කරගෙන ඇත.Anime උප සංස්කෘතිය සෑම වයස් කාණ්ඩයකම මිනිසුන් විසින් දැන් ලොව පුරා පුළුල් ලෙස කියවන අතර පුළුල් පරාසයක මාතෘකා ආවරණය කරයි.ජපානයේ ආරම්භ වූ Anime සජීවිකරණවල විචිත්රවත් චරිත නිරූපණය කරන වර්ණවත් ග්රැෆික්ස් ඇත.ඒවා බොහෝ විට අපූරු හෝ අනාගත තේමාවන් සමඟ භාවිතා වේ.
වර්තමානයේ සජීවිකරණ නිෂ්පාදකයින් බටහිර රුචි අරුචිකම්වලට වඩාත් ගැලපෙන අන්තර්ගතයන් බවට පත් කරන අතර, වෝල්ට් ඩිස්නි වැනි ප්රසිද්ධ සන්නාම භාවිතා කරති. විශේෂිත දෘශ්ය ශෛලියක් අන්තර්ගත කොට නාට්ය සහ කලාව යන විෂය කරුණු සම්බන්ධයෙන් ජාත්යන්තරව අසමසම විෂය පථයක් නිර්මාණය කර ඇත. වර්තමානය වන විට චිත්රපට සහ වීඩියෝ ලෙස Anime බහුලව පවතී.නිෂ්පාදන සෘජුවම අන්තර්ජාලයට සහ ඩීවීඩී වලට මුදා හරිනු ලබන බැවින් ඕනෑම කෙනෙකුට ඕනෑම වේලාවක නැරඹිය හැකිය. Anime ජාත්යන්තර ප්රසිද්ධ සංස්කෘතික ( Super Culture) සංසිද්ධියක් බවට පත්ව ඇත.

Anime තරුණ ප්රේක්ෂකයන් ඉලක්ක කර ඇති අතර බොහෝ විට සැහැල්ලු හා හාස්යජනක තේමාවන් දක්ව ති. Anime යෙදවුම් විවිදාකාරව යොදා තරුණ පරම්පරාව ඇද බැද ගෙන ඇත. Anime යෞවනයන්, වැඩිහිටි පරම්පරාවන් සහ සෑම වයස් කාණ්ඩයකම භුක්ති විඳිති. Anime විනෝදාස්වාදයේ ප්රධාන ධාරාවේ ආකාරයක් බවට පත්වෙමින් තිබේ. Tik Tok යෙදවුම මෙන්ම Animeට විශාල කැපවූ රසික පිරිසක් ඇත. බොහෝ විට Anime උප සංස්කෘතියක් ලෙස හැඳින්වේ. Anime සජීවිකරණ සංස්කෘතිය සමන්විත වන්නේ Anime කෙරෙහි දැඩි ඇල්මක් දක්වන රසිකයන් සම්මුතිවලදී ( Anime Conventions), චරිත නිරූපණ අවස්තා ( Cosplay)සජීවිකරණ අවස්ථාවලදීය. රසිකයින් වෙළඳ භාණ්ඩ මිල දී ගෙන Anime නැරඹීමට ප්රිය කරති. Anime කර්මාන්තය ජපානයේ විනෝදාස්වාද කර්මාන්තයේ ප්රධානතම ආම්පන්නයක් බවට පත් වී ඇත.මේවා අතර චිත්රපට නිෂ්පාදන, සඟරා, පුවත්පත් නාලිකා ජනමාධ්ය නිෂ්පාදන, රූපවාහිනී නිෂ්පාදන සහ වීඩියෝ ක්රීඩා ඇනිමෙ සමඟ සම්බන්ධ වී ඇත.
Anime යනු ජපානය සඳහා අපනයනයක් වන අතර බොහෝ සජීවිකරණ මාලාවන් සහ චිත්රපට වෙනත් රටවල පරිවර්තනය කර නිකුත් කෙරේ.
Written By

Surani Fernando
